RSS

Min rekordsommar

12 Aug

Nu när vardagen har återvänt – idag var nämligen min första arbetsdag efter ferien – så passar det bra att jag kommer igång igen med bloggandet. Jag antar att jag är skyldig mina bloggläsare en förklaring, eftersom både juni och juli har passerat (med råge) utan något nytt inlägg. Hursomhelst berättar jag gärna vad jag har varit med om sedan sist:

Samtalet om Skapelse och Evolution i Umeå Adventkyrka kändes väldigt positivt. Det bästa var nog att Lars Nilsson – som jag samtalade med – ändrade sig på en avgörande punkt under samtalets gång. Även om han inte verkade ändra sin inställning till skapelsetro, så ändrade han sin inställning till själva diskussionen: från att egentligen inte vilja vara där, till att börja planera för uppföljare. Jag är mycket glad att Lars ställde upp, och riktar härmed ett offentligt tack till honom: Tack, Lars! Vad beträffar samtalets innehåll har jag en hel del att berätta. Jag återkommer till det när jag får tid.

Direkt efter detta möte följde tre veckor av särskilt intensivt arbete på lärarfronten. Betyg skulle sättas, omdömen skrivas, läsåret utvärderas, med mera. Mitt i detta hade jag ännu en föreläsning i Umeå Adventkyrka. Förra gången föreläste jag om vetenskapliga argument mot evolutionteorin, men nu handlade det istället om ”Varför jag anser att biblisk skapelsetro är ett mer intelligent hederligt alternativ”. Jag ser fram emot att få tala fler gånger på det temat. Det känns alltid roligare att få berätta vad jag själv tror på än att upplysa om de sorgliga problemen med evolutionsläran.

Efter midsommar åkte vi hela familjen till ett scoutläger för barn i lågstadieåldern. Detta läger, som hålls varje år på Västerängs Lägergård, har en mycket tydlig kristen inriktning. För mig som jobbar inom den svenska skolan – där kristna inslag allt mer undantrycks – var det härligt att se att det faktiskt finns oaser i den anti-teistiska öken som breder ut över landet. Barnen fick på detta läger ett glatt möte med Gud, och de behövde inte känna sig hämmade att leva ut sin tro. En sak som slog mig när jag pratade med en del av barnen: Det är fullständigt tydligt att de har sin egen tro och att de har många djupa tankar om Gud och livet.

”Unionsmöte” – Det är för mig när representanter från alla församlingar inom Sjundedags Adventistsamfundet i Sverige samlas vart fjärde år för att fatta beslut om ledning och riktning inför nästa fyra års-period. Men det betyder så mycket mer än att bara rösta om olika förslag och motioner: Det var verkligen en härligt andlig gemenskap – faktiskt som en försmak på hur det blir i himlen. Jag önskade att det aldrig skulle ta slut… men det gjorde det.

Fast då fick jag å andra sidan åka vidare till ett annat paradis, som med sin vackra natur förstås också var som ett smakprov på himlen (bortsett från att min Bibel och min övriga kristna litteratur inte var välkomna där). Jag och min fru åkte nämligen till Maldiverna! Där firade vi att hon har stått ut med att vara gift med mig i hela tio år. 🙂 Väl hemma i Sverige återförenades vi med våra barn, varpå vi hälsade på hos släkt och vänner under ett par veckor.

För bara lite mer än en vecka sedan kom jag till slut hem till Umeå. Under första dagen var jag med i ett triathlon och en podradio-debatt (mer om det imorgon). Sedan dess har jag varit på Nolia-mässan som hålls i Umeå vartannat år. Där var jag med och representerade muséet Den Förhistoriska Världen genom att berätta för hundratals besökare om dinosaurier och Noas flod. Det blev många intressanta möten som genererade en del diskussioner och debatter (mer om det i övermorgon).

Några nya personliga rekord som jag har slagit under sommaren:

  1. Mitt djupaste dyk
  2. Packning av bil (packade in varor från fyra IKEA-kundvagnar i en redan ”fullastad” Volvo V70)
  3. Flest skriftliga omdömen och betyg avklarade på en vecka
  4. Flest antal debatter på en vecka (podradio+Nolia)
  5. Min hittills längsta bloggpaus

Förhoppningsvis står sig det sistnämnda rekordet väldigt länge. 😉

 
6 kommentarer

Publicerat av på 12 augusti, 2013 i Metadiskussion och Metablogg

 

6 svar till “Min rekordsommar

  1. Thomas Schwartz

    12 augusti, 2013 at 21:35

    Kan vi förvänta oss en bloggserie på temat ”Varför jag anser att biblisk skapelsetro är ett mer intelligent hederligt alternativ” under hösten?

     
    • Johannes Axelsson

      12 augusti, 2013 at 21:40

      Kanske. Så vida det inte råder ett kraftigt övervägande intresse för en bloggserie om hur man packar en redan ”fullastad” V70. 😉

      Klokast är nog att inte förvänta sig något. Men man kan ju precis som jag hoppas att jag får tid att göra det jag brinner för.

       
      • Nonfiction

        13 augusti, 2013 at 22:28

        Vilka skäl har vi egentligen att anse att skapelse är ett ”mer intelligent hederligt alternativ”? Har du NÅGONSIN på denna blogg formulerat någonting där du, med hjälp av positiva argument, faktiskt argumenterar FÖR en skapelse?

         
      • Thomas Schwartz

        13 augusti, 2013 at 23:14

        Du skriver ju att ämnet är roligare än att attackera evolution, du har hållit en föreläsning i ämnet vilket bör betyda att du har ett nedskrivet manus, du har åtminstone två läsare av bloggen som inte kunde höra din föreläsning i Umeå och som gärna vill läsa vad du vill säga på ämnet här istället. Finns det egentligen någon anledning att inte konvertera ditt Umeå-manus till ett eller flera blogginlägg? Det borde ju gå lättare än att skriva nya manus på andra ämnen eller hur? 😉

         
  2. jon

    13 augusti, 2013 at 08:44

    Ja vi får väl hälsa dig välkommen tillbaka till din blogg igen!

    Vae det ”Den förhistoriska världen” som hade fossiljakt på Nolia?

     
  3. Sake

    13 augusti, 2013 at 17:30

    JA: ”För mig som jobbar inom den svenska skolan – där kristna inslag allt mer undantrycks – var det härligt att se att det faktiskt finns oaser i den anti-teistiska öken som breder ut över landet.”

    Johannes, välkommen tillbaka. Jag har två frågor med anledning av citatet ovan.
    1) på vilka sätt anser du att kristna inslag alltmer undantrycks i den svenska skolan?
    2) på vilket sätt anser du att detta utgör ett problem? (vilket är hur jag tolkar det du skrivit)

     

Kommentera

