RSS

Gott nytt bloggår!

01 Jan

Under december månad har jag engagerat mig i en hel del diskussioner på annat håll (t ex Facebook och olika nyhetssajter). Det har handlat om allt från skolavslutningar i kyrkan till årets julkalender i SVT. Oavsett var det börjar går diskussionen ofta åt samma håll – den rör sig i riktning mot frågor om Gud, Bibeln och skapelsetro. Eftersom just sådana frågor är mina favoritfrågor så kan man förstås undra om det är jag som styr det till det, men jag är verkligen inte ensam skyldig till det. 🙂 Det är uppenbarligen många som vill diskutera dessa frågor.

Många hasare (humanister, anti-teister, skeptiker och allmänt religionsfientliga eldsjälar) är mycket snabba att offentligt fördöma Bibeln och kristen tro så fort tillfälle ges. När de får svar på tal försöker de ibland censurera bort det, men desto vanligare är att de tar till förlöjligande och hån. I brist på egentlig kunskap i sakfrågorna (Bibeln och vetenskap) uppvisas ofta ett auktoritetstänk: ”Jag är inte så insatt i detta, men det finns många andra som är det. Jag litar på vad experterna säger.” Vi som är av en annan uppfattning anklagas då för bristande ödmjukhet, eftersom vi inte böjer oss för dessa auktoriteter. Men det är förstås inte den korrekta innebörden av ödmjukhet.

Förutom att jag har lärt mig en del om meningsmotståndarnas knep har jag även fått se vilka som är de vanligaste argumenten och invändningarna. Jag har haft stor glädje av de svar och erfarenheter jag samlat på mig under det gångna året – sedan jag började blogga och delta i debatter. Ofta har jag haft glädje av att kunna återvinna formuleringar som jag redan skrivit på och ibland länka till hela blogginlägg.

Jag har med tiden lärt mig att inte finns några invändningar mot Bibeln och skapelsetro som saknar bra svar. Men jag märkte också att det finns en mycket populär invändning som jag inte ens hade börjat blogga om. Det framstod som en stor lucka i Newtonbloggens utbud. Därför har jag under den senaste månaden jobbat på en serie inlägg på det ämnet. [I skrivande stund har inte denna serie annonserats eller publicerats offentligt. Den här gången vill jag bli helt färdigt det innan jag publicerar det.]

Jag ser fram emot ett nytt år då jag kommer att samla på mig många goda argument och lärdomar. Jag hoppas på många givande diskussioner. Framför allt hoppas jag förstås att många kan lära känna Gud bättre genom det jag skriver och det som diskuteras. Jag hoppas att fler skippar auktoritetstänket, vågar tänka själva och orkar väga argumenten mot varandra … istället för att gå på vad som verkar minst besvärligt att tro på. (Fast i längden blir det alltid besvärligast att göra motstånd mot sanningen.)

Gott nytt år på er!

 
8 kommentarer

Publicerat av på 1 januari, 2013 i Metadiskussion och Metablogg

 

8 svar till “Gott nytt bloggår!

  1. Lars Johan Erkell

    2 januari, 2013 at 16:41

    ”Jag har med tiden lärt mig att inte finns några invändningar mot Bibeln och skapelsetro som saknar bra svar”, skriver du. Om det nu är på det viset är du välkommen till Biolog(g) http://biologg.wordpress.com/2012/06/11/tio-fragor-till-kreationister-1-2/ och svara på mina tio frågor till kreationister. Jag ser fram mot dina svar!

     
  2. Anders Åberg

    2 januari, 2013 at 20:05

    ”Jag hoppas att fler skippar auktoritetstänket, vågar tänka själva och orkar väga argumenten mot varandra”
    Oj oj Johannes, det låter bra det där, även om det väl är exakt precis det som religionerna motarbetat under hela världshistorien och det därför är mest rimligt att tro att det varit själva anledningen till att religionerna uppfanns en gång i tiden.
    Men gott nytt bloggår på dig iallafall.

     
  3. Erik Lundin

    2 januari, 2013 at 22:03

    Är inte Gud en auktoritet?

     
  4. Kim Majholm

    2 januari, 2013 at 22:56

    Trevligt, ser fram emot nya inlägg! Gott nytt år 🙂

     
  5. Carl

    3 januari, 2013 at 08:28

    Gott nytt år! :o)

     
  6. Janolof

    3 januari, 2013 at 11:23

    Gott Nytt År!

    Men hur får du ihop ” Jag hoppas att fler skippar auktoritetstänket” med ” Jag har med tiden lärt mig att inte finns några invändningar mot Bibeln och skapelsetro som saknar bra svar”. Att betrakta bibeln som i princip invändningsfri är väl ändå ett ”auktoritetstänk”?

    Och vem av oss ” hasare” har egentligen lutat sig mot expertauktoritet på det sätt du påstår?
    Det jag, och flera med mig antar jag, vill påpeka är skillnaden mellan auktoritetstro och respekten för kunskap, och vikten att skilja på åsikter och kunskap.

    Som lärare är du förmodligen medveten om att kunskap inte kommer gratis. Det duger inte för en elev att sitta ouppmärksam på lektionerna, strunta i att läsa böckerna och sen sitta vid provtillfällena sitta och tro att svaren ska genom någon slags ”gudomlig ingivelse”. Kunskap kostar tid och arbete.

    Jag överlämnar min trasiga bil till bilverkstaden och min trasiga kropp till läkarna, inte för att jag tror att de är ofelbara experter, utan för att de ägnat betydligt mer tid och arbete än mig att skaffa kunskap om hur man lagar felen än vad jag har, och för att de har kunskap och resurser för att ta rätt på mer kunskap.

    Men kreationister tycks utgå från att bibeln som absolut auktoritet och de gör sig dessutom själva till auktoriteter vars åsikter väger lika tungt som de kunskaper som forskare ägnat åratal att sammanställa.

    Jag påstår inte att forskarna alltid har rätt, kunskaperna revideras ju också hela tiden i och med att nya data kommer fram, men för att på ett seriöst sätt ifrågasätta räcker det inte med ”gudomlig ingivelse” och lite bibelkunskap utan man bör i allmänhet ha ägnat motsvarande tid och arbete för att skaffa den kunskap som behövs för ifrågasättandet.

     
  7. Mattias

    5 januari, 2013 at 11:28

    ”Jag har med tiden lärt mig att inte finns några invändningar mot Bibeln och skapelsetro som saknar bra svar.”
    Jag vill minnas precis tvärtom? Du har tämligen ofta fått frågor som sedan inte fått några svar överhuvudtaget. Jag förstår heller inte riktigt ditt försök att problematisera att de som kommenterar dina inlägg refererar till andra personer eller artiklar. Du själv refererar ofta till auktoriteter. Din blogg har du exempelvis döpt till Newtonbloggen med något slags citat som skall komma från Isaac Newton. Skillnaden mellan det och att referera till vetenskapliga artiklar är att vad du gör med ”JAG STUDERAR BIBELN DAGLIGEN” citatet är att försöka låna Newtons auktoritet inom naturvetenskapen för att på något oklart sätt ge din blogg och valda religion kredibilitet. medan referat till vetenskapliga artiklar ger läsaren möjlighet att följa upp och värdera påståendet som gjorts. Jag vill minnas att du hänvisade till en satellitexpert i ett tidigare inlägg, som förvisso senare visade sig helt sakna någon högre utbildning samt inte alls var någon expert enligt honom själv. Du argumenterade inte så mycket kring hans påståenden om jag minns rätt utan hans titel som satellitexpert skulle på något sätt ge hans ord tyngd. Referenser är självklart inte ett problem om de görs på rätt sätt, att försöka stjäla auktoritet såsom du gjort i ovanstående exempel är dock problematiskt. Alla påståenden är faktiskt inte lika mycket värda. Man måste såklart kunna visa på varför man rimligen skall anta att påståendet stämmer. Det är inte vem som säger något som är viktigt det är argumenten och vilka stöd dessa har som är intressant. Det är precis så vetenskapen fungerar med artiklar och peer-reviews av dessa, och det är står i skarp kontrast mot vi vet att bibeln är sann låt oss se hur saker kan passas in i detta såsom en del kreationister resonerar.

     
  8. Nonfiction

    5 januari, 2013 at 14:59

    ”Jag har med tiden lärt mig att inte finns några invändningar mot Bibeln och skapelsetro som saknar bra svar.”

    Ditt väldokumenterade flyktbeteende på denna blogg vittnar dessvärre om motsatsen, Johannes. 😦 Men gå gärna in på Erkells blogg och visa att ovanstående sentens inte bara är tomma ord.

     

Kommentera

