RSS

Finns det en mening med allt som sker?

10 Nov

Så här kommenterade signaturen Linnea mitt inlägg Det finns en mening med ditt liv!:

ja. det finns en mening med allt som händer, även om man inte alltid förstår det….

Hej, Linnea! Tack för din kommentar! Den fick mig att fundera lite och här kommer resultatet. 🙂

Att det finns en mening med våra liv, tror jag inte automatiskt leder till att det finns en mening med allt som händer och sker – i alla fall inte någon mening eller avsikt som Gud har tänkt ut. För att uttrycka det på ett annat sätt: Jag tror inte att allt som sker här i världen är enligt Guds vilja. Jag tror det sker väldigt mycket som inte är enligt Guds vilja utan går tvärtemot vad han uttryckligen önskar. Om Gud har gett oss människor en fri vilja så medför det att vi (tyvärr) kan använda den till att välja sådan som Gud inte vill att vi ska välja. När vi väljer att göra något som är skadligt eller farligt så är det förstås inte enligt Guds vilja. Alltså hade inte Gud heller någon mening eller avsikt med det.

Däremot tror jag att Gud har en mening och avsikt med att tillåta att vi agerar ut vår fria vilja. Och jag tror att Gud har en plan för att slutgiltigt rädda oss undan allt elände som vi orsakar. Han kan dock inte sätta alla sina planer i verket eftersom många av dem kräver vårt samtycke. Utan vårt samtycke kan han till exempel inte förvandla våra tankar, för då skulle han bryta mot sin princip om den fria viljan. Ibland kan det vara svårt att förstå varför Gud tillåter att hemska saker sker, och ibland kan det vara svårt att se hur han skulle kunna vända det hemska (som vi har orsakat) till något bra. Men det kan han!

Det är ganska vanligt att man säger ”det finns en mening med allt som sker” och tänker sig då att Gud styr allting. Jag tror att Gud har kontrollen men inte att han styr: En domare som dömer en hockeymatch styr inte spelarna på planen, men han kan ändå ha kontroll över matchen.

Du kanske egentligen menade samma som jag. Jag ville bara passa på dela med mig av mina tankar om detta. Tack för att du gav mig en anledning att göra det! 🙂

 
1 kommentar

Publicerat av på 10 november, 2012 i Bilden av Gud

 

Ett svar till “Finns det en mening med allt som sker?

  1. Linnea

    10 november, 2012 at 21:40

    Det gjorde mig mycket glad att läsa inlägget, för mycket du skrev håller jag med om. Gud vill inte att allt som händer ska hända, det är inte det jag menar… men som du skrev, det kan finnas en mening med att Gud tillåter det. Tillåter så mycket lidande till exempel. För ja, vi har ju tillräckligt med resurser egentligen. Om vi bara skulle dela upp dem lite jämnare.i världen.
    Det jag menade med min komentar var ju bara att det faktiskt finns en mening. Det behöver kanke inte vara Gud som bestämt det, men jag menar att det fyller en funktion. Bra eller dålig. Alla handlingar behövs för att komma dit man är idag, mer eller mindre. För om jag inte hade upptäckt att…osv

    Liknelsen med domare tyckte jag var himla bra. Jag ska komma ihåg den…

     

Kommentera

