RSS

Gud skapade mannen OCH kvinnan till sin avbild

01 Nov

Detta är det första egentliga inlägget i min bloggserie om Bibelns kvinnosyn. Jag har tidigare berättat hur jag tänker gå tillväga: Jag kommer att läsa igenom hela Bibeln och stryka under alla texter som säger något om kvinnor. Idag har jag läst kapitel 1-11 i Första mosebok –  från ”I begynnelsen…” till det att Abram (aka Abraham) och Saraj (aka Sara) gör entré. Imorgon läser jag vidare enligt den plan jag beskrivit i inlägget Från pärm till pärm på tre månader.

Än om jag läser vidare imorgon kommer mina blogginlägg dröja kvar ett tag i dagens inledande kapitel. Medan jag läste insåg jag nämligen att Bibeln har så pass mycket att berätta om kvinnor (särskilt här i början, antar jag) så jag hinner bara kommentera en bråkdel av det. Jag måste prioritera de texter som är mest intressanta och relevanta för frågan. Jag tänker absolut inte sålla bort någon text som kan tyckas vara ”besvärlig” (som alltså motsäger min hypotes), för en sådan text är ju i så fall högst relevant. Om jag inte hinner kommentera den på en gång så ska jag i alla fall se till att nämna den, och återkomma till den senare.

Då sätter vi igång!

Första gången kvinnan nämns i Bibeln är i samma andetag som mannen:

Gud sade: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.” Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden.” – 1 Mos 1:26-28

I dessa tre verser finns det mycket intressant att lyfta fram. I svenskan säger vi ”hon” om människan; det gör man inte i hebreiskan. Där är ”människa” maskulint ord – det heter till och med adam. Dock används det nästan alltid i bemärkelsen ”människor” eller ”mänskligheten”. Det framgår tydligt av texten att Gud skapade mannen och kvinnan till sin avbild. Det var alltså inte så att Adam skapades till Guds avbild och att Eva sedan skapades till mannens avbild – de skapades båda till Guds avbild.

Guds uppmaning att härska över alla djur var riktad till dem båda. Det står inte att det bara var mannen som skulle härska över dem. Inte heller står det här att mannen skulle härska över kvinnan. Inte ens efter syndafallet står det så. Det är olika ord som används här (kadash, rada) och i 1 Mos 3:16 (mashal) som jag ska skriva om en annan gång. Detta med att härska över djuren nämns förresten direkt efter det där med att vara skapad till Guds avbild, så man kan tänka sig att detta var ett av de sätt på vilka människorna gjordes lika Gud: Här gav Gud oss en liknelse som vi kan leva i. Vi ska vara herrar över djuren på samma sätt som Gud är Herre över oss. Tar vi vår uppgift på lika stort allvar? Jag kan tänka mig att en herde som tar hand om sina får lär sig en hel del om hur Gud tar hand om oss. Den illustrationen hjälpte säkerligen till att forma gudsbilden hos många av dem som levde under gamla testamentets tid.

”Var fruktsamma och föröka er”, löd en annan uppmaning som gavs till dem båda (lite svårt för Adam att ordna det själv, särskilt då han helt saknade livmoder). Skaparen uppmanade människorna att göra precis som han själv hade gjort: skapa nytt liv som är deras egen avbild … Nu sa jag förresten ”han” om Skaparen, men i texten ovan står det att Gud sa: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss”. Jag tror att detta syftar på Guds treeninghet. När en man och en kvinna börjar leva tillsammans blir de ett (1 Mos 2:24) – de bildar en tvåenighet. Där har vi ännu en liknelse som vi kan leva i som hjälper oss att förstå Gud. Och när en man och en kvinna tillsammans skapar avbilder av sig själva, som de sedan får ta hand om, så är även det en helt perfekt illustration som har hjälpt många att bättre förstå sin relation till Skaparen.

Med tanke på ovanstående vill jag till sist presentera en tanke som jag tycker är intressant: Det är när mannen och kvinnan är tillsammans som de utgör den mest fullständiga avbilden av Gud. Visst kan man säga att en man för sig eller en kvinna för sig ändå är skapad till Guds avbild, men egentligen krävs det att de båda är tillsammans för att de ska vara Guds avbild.

Alltså:
Man = ½ Guds avbild
Kvinna = ½ Guds avbild
Man + Kvinna = Guds avbild

Det skulle vara intressant att höra vad mina läsare har säga om den tanken, och förstås om allt det andra jag skrivit här. Jag kan tänka mig att det finns många frågor om andra bibeltexter som handlar om kvinnor från senare delar av Bibeln (hittills har jag bara tagit upp det allra första kapitlet). Jag skulle uppskatta om vi kunde spara de frågorna till senare och hålla oss till den aktuella texten. Jag ämnar ju gå igenom hela Bibeln…😀

 
11 kommentarer

Publicerat av på 1 november, 2012 i Bibelns kvinnosyn, Skapelsen

 

11 svar till “Gud skapade mannen OCH kvinnan till sin avbild

  1. Henrik

    4 november, 2012 at 00:08

    Eva blev till för Adams skull, skulle man kunna säga utifrån 1 Kor 11 ”mannen skapades inte för kvinnans skull utan kvinnan för mannens skull.”
    Det har alltså inget med syndafallet att göra. Det finns alltså redan en skillnad mellan mannen och kvinnan. Ändå utgör de Guds avbild just på det sättet.
    Säger detta något också om förhållningssättet mellan Fadern och Sonen, där Sonen är mindre än Fadern? Hur tänker du?

     
    • Johannes Axelsson

      11 november, 2012 at 13:47

      Jag kommer till 1 Kor 11 senare. Vill helst inte rusa före mig själv, så att säga.🙂

      ”Säger detta något också om förhållningssättet mellan Fadern och Sonen, där Sonen är mindre än Fadern? Hur tänker du?”

      Jag tänker inte att Sonen är mindre än Fadern, däremot att de har olika roller i treenigheten. Gud har valt namnen ”Fadern” och ”Sonen” för att kunna förklara vem han är med hänvisning till mänskliga relationer som vi kan relatera till.

       
  2. jon

    4 november, 2012 at 14:30

    Det här var den första av de 2 skapelseberättelserna i moseboken. Den är ganska neutral och beskrivande berättelse som inte lägger några värderingar. Det Johannes menar syftar på treenigheten är helt enkelt så att det rör sig om flera olika gudar. Ett annat exempel på det är att gud har ett flertal olika namn i moseböckerna. Elohim, till exempel, anknyter till den kanaaneiska storguden El som senare i bibeln så kategoriskt bekämpas Det är en urgammal berättelse från en tid då monoteismen inte existerade ännu.
    Fortsättningen på den berättelsen kommer i 6:e kapitlet 1 mos där det beskrivs om gudasönerna som steg ner till jorden och gifte sig med människodöttrarna. JAg har vid ett flertal tillfällen efterlyst ett svar på vilka dessa guda söner var men ingen verkar vilja ta i den frågan. Fortsättningen på skapelseberättelsen blir intressant då redan i edens lustgård börjar det tjura till sig i kvinnosynen.

     
    • filipthe1

      6 november, 2012 at 00:03

      1 Mosebok 6:1-5 SFB
      ”När människorna började föröka sig på jorden och döttrar föddes åt dem, såg Guds söner att människornas döttrar var vackra, och de tog till hustrur alla de ville ha. Då sade Herren : ”Min Ande skall inte bli kvar i människorna för alltid på grund av deras förvillelse. De är kött och deras tid skall vara etthundratjugo år.” Vid denna tid, då Guds söner gick in till människornas döttrar och dessa födde barn åt dem, och även senare, levde våldsverkarna på jorden. Detta var forntidens väldiga män som var så ryktbara. Och Herren såg att människornas ondska var stor på jorden och att deras hjärtans alla tankar och avsikter ständigt var alltigenom onda.”

      I noterna till min Bibel (Svensk studiebibel) står det såhär:
      ”Guds söner. Den vanligaste tolkningen är att detta gäller ingifte mellan Sets efterkommande, som tillbad Gud, och den gudlösa Kainsläkten, så att hela människosläktet blev fördärvat. Gamla testamentet använder ofta uttrycket Guds söner (jrf Guds barn) om dem som står i gemenskap med Gud genom tron (5 Mos 14:1, 32:5, Ps 73:5, Hos 1:10). I judisk litteratur har det sedan urgammal tid ofta förståtts så att ”Guds söner” syftar på en grupp fallna änglar som ingick en onaturlig förbindelse med ”människornas döttrar” (jfr Matt 22:30, Jud v. 6).

       
      • jon

        6 november, 2012 at 08:05

        filipthe1

        Kul att du vågar svara på min fråga. Alla andra verka rygga för den. Att man gjort den tolkningen som du nämner kan jag väl förstå. Ska vi endast ha en gud så måste den tolkningen till. Dock har den stora brister. I texten gör man skilnad på människor och gudasöner. I Bibel 2000 står det till och med gudaväsenden. Alltså avser man inte någon männsklig varelser. I kombination med att gud har flera olika namn varav Elohim faktiskt anknyter till den Kanaanesika storguden El gör att vi måste utgå från att skapelseberättelserna rör sig om sägner och muntliga traditioner som är hästammar från andra den tidiga Kanaanesika kulturen.

         
        • filipthe1

          6 november, 2012 at 20:05

          Jag har inte studerat grundtexten tillräckligt för att kunna uttala mig i hur översättarna av Bibel 2000 resonerade vid översättningen. Kanske beror valet av ord på att man tolkar in det som avsetts i judisk tradition? Alltså att det handlar om fallna änglar. Jag tycker inte att det påverkar monoteismen att man anser änglar vara gudaväsen.. Alltså gudomliga, inte gudar.

           
          • jon

            6 november, 2012 at 20:59

            Som sagt, pluspoäng till dig som vågar ge dig på texten. Men jag tror man måste släppa kravet på att bibeln är till 100% sann utan är ett hopkok av flera berättelser och traditioner. Att det inte på något sätt behöver utmana tanken på monoteismen tror jag inte är något problem. Bibeln är en andlig bok som beskriver människans förhållande till gud. Den har skrivits i omgångar och har kopierats otaliga gånger med alla felkällor som det innebär. Vi vet inte ens om de texter som finns i bibeln idag är identiska med de texter som en gång skrevs.

             
  3. Henrik

    5 november, 2012 at 11:50

    Jag avsåg ditt svar Johannes!

     
  4. Henrik

    5 november, 2012 at 11:52

    Kommentera alltså gärna du Johannes!

     

Kommentera

