RSS

Hur blir jag räddad genom att Jesus dog?

28 Okt

Filip Alven ställde en mycket intressant och relevant fråga:

Hur blir jag räddad genom att [Jesus] dog?
[Jag har] alltid undrat över det tekniska svaret på den frågan.

Det är du verkligen inte ensam om att undra över! Jag har själv undrat över det länge och jag vet att det är många som frågar samma sak. På ett sätt kan man säga att varje kristen vet svaret på frågan om hur vi blir räddade: Jesus har friköpt oss med sitt blod. Han är offret för våra synder som gör att vi kan få förlåtelse. (Rom 3:24-25Upp 5:9) Jag har hört många bra och inspirerande predikningar om detta, men ärligt talat har jag aldrig känt att det helt har svarat på frågan. Jag menar inte att det är fel, bara att det fattas något i svaret. Jag vill precis som du förstå det går till rent ”tekniskt”.

Efter att ha lyssnat på Graham Maxwells serie God in all 66 och läst en fantastiskt bra bok med titeln The Desire of Ages, känner jag att bilden har klarnat avsevärt. Jag förstår bättre hur Jesus genom sin död på korset vann striden mot Satan. Alla anklagarens anklagelser mot Gud bevisades då vara felaktiga. Samtidigt visade anklagaren sin egen sanna karaktär. (Det var där och då Satan blev schack matt på x antal drag.) Om det inte vore för att Jesus vann den segern skulle det aldrig kunna bli ett slut på ondska, lidande och död; för då skulle frågan om Guds karaktär förbli obesvarad för all framtid. Då hade han inte kunnat garantera ett tryggt och säkert Universum, för upproret skulle aldrig riktigt ta slut. Vi skulle inte fullt ut kunna lita på Guds godhet.

Med rätt att döma

För att få slut på ondskan och upproret måste Gud göra slut på alla som har valt den vägen och inte vill ändra sig. Det hela måste ske på ett sätt som gör att alla – även dem som blir dömda till evig död – kan hålla med om att Gud har varit en rättvis domare. Om det är någon som är tveksam till om Gud har gjort rätt, så skulle det innebära att upproret aldrig helt kan ta slut. Det är därför frågan om Guds karaktär är så central. Alla måste kunna lita på Guds domar. Annars kan han inte fortsätta styra Universum.

Med rätt att rädda

På motsvarande sätt behöver Gud kunna motivera varför han kan låta alla oss andra leva för evigt, trots att vi också har deltagit i upproret, trots att vi också har brutit mot morallagen, och trots att vi också har förpestat den här världen med våra själviska handlingar. Vad ger Gud rätt att rädda oss? Även om vi uttrycker en stark önskan att ändra oss så kan vi aldrig få något ogjort. Vi kan inte radera allt ont vi gjort.

Gud förvandlar våra tankar

För att få slut på ondskan måste vi bli förändrade. Det räcker inte att vi genom egen ansträngning förändrar våra handlingar så att vi utåt sett verkar goda. Vi behöver bli förvandlade inifrån! (Rom 12:2) Det är bara Guds Ande som kan åstadkomma det. Eller som Gud sa i Jeremia 31:33“Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan.” Patienten kan inte bota sig själv, utan måste lägga sig under kniven och låta kirurgen Gud göra sitt jobb. Bara dem som använder sin fria vilja till att gå med på den operationen kan bli räddade. Förvandlingen kan och bör påbörjas redan i det här livet. Det är tack vare denna förvandling som himlen kan vara en säker plats trots att den innehåller en massa före detta syndare.

Gud dömde sig själv till döden

Nu till den svåraste frågan: Hur går det till rent ”juridiskt”? Vad ger Gud rätt att fria oss från våra tidigare brott? Vi förtjänar ju att dö precis som alla andra, så vad ger Gud rätten att vara ‘beyond’ rättvis och ändå rädda oss? Gud ger oss förlåtelse för våra synder – men hur?

Att Gud förlåter innebär inte att han ser mellan fingrarna med saker eller säger “okej, låt gå för det”. Förlåtelsen innebär att Gud låter domen falla på någon annan istället för oss, nämligen sin egen Son. Alltså: Gud dömde sig själv till döden! Han räddar oss inte genom att upphäva lagen och säga att den inte gäller längre (se De tio budorden – gäller de fortfarande?). Istället uppfyller han det som lagen kräver, genom att ta dödsdomen på sig själv. ”Nu blir det alltså ingen fällande dom för dem som tillhör Kristus Jesus.” (Rom 8:1) Denna tanke har hjälpt många att förstå det hela. Men ännu är jag inte helt nöjd med svaret. Hur kan Gud göra så? Vad hjälper det att Gud dömer sig själv istället för oss?

Gud raderar våra brott

På sistone har jag börjat fundera över om det till och med kan vara så att Gud ”raderar” våra synder. Det finns flera texter som tyder på det:

Jag, jag är den som utplånar dina brott, för min egen skull, jag minns inte mer dina synder. – Jes 43:25

Förbarma dig, Gud, i din nåd, stryk ut mina synder i din stora godhet.
Gör mig fri från all min skuld och rena mig från min synd. – Ps 51:3-4

Men hur skulle det gå till? Om vi fortsätter läsa ett par verser efter det jag nyss citerade från Romarbrevet finner vi detta:

Då [Gud] lät sin egen son bli lik en syndfull människa och sände honom som ett syndoffer, dömde han synden i människan.Rom 8:3

På något vis fördes alltså vår synd över till Jesus, som dog med synderna i sig. Våra synder ”dog” och begravdes med honom! Där har vi det!

Var det ens ett svar på frågan?

Nej, kanske inte. Nu blev det en sån där predikan som jag talade om i början, en som innehåller många poänger men som inte nådde riktigt ända fram. Det gick väl ganska bra tills jag sa det där med ”på något vis”. Frågan var ju hur? Då kan man inte svara med ”på något vis”. Jag tvingas faktiskt erkänna att jag inte har det tekniska och juridiska svaret på frågan. Förlåt att jag lurade dig att läsa ända hit. 😉 Var detta felaktig marknadsföring?

Men jag tror i alla fall att jag har en mycket bra ursäkt till varför jag – och ingen annan heller verkar det som – har svaret på den frågan. Vilken är denna ursäkt? Det kan du läsa om i detta inlägg.

Annons
 

5 svar till “Hur blir jag räddad genom att Jesus dog?

  1. Christian K.

    29 oktober, 2012 at 11:11

    Så kul att läsa det här inlägget Johannes!
    Jag har själv länge tänkt på den här frågan och även lyssnat igenom God in all 66 av som verkligen fick mig att undersöka frågan djupare.
    För både dig och Filip kan jag rekommendera att lyssna på Graham Maxwells serie ‘why did Jesus have to die’? http://www.pineknoll.org/audio-resources?media_group=MMWHYJDIE&show_dropdown=0

    Johannes! Frälsningsplanen är universums djupaste vetenskap. Ttt du inte kan skriva ett uttömande svar på en blogg över en natt sådär tycker jag inte du ska bli uppgiven över:) Det kommer ta all evighet att förstå allt rent tekniskt. Men du lyfter fram några väldigt goda poänger (dock som jag skulle vilja fråga ‘hur gick det till eg.’? Men vi kanske inte har alla tekniska svar heller. C.S. Lewis sa en gång i boken ‘mere Christianity’ att det är viktigare ATT det funkar än att kunna beskriva HUR det funkar. Det är nog sant:) men bör inte få oss att sluta studera för det.

    Några till poänger:
    – Jesus död på korset bevisar vad som händer om man lyder Gud av rädsla och inte kärlek. Judarna demonstrerade detta då de gick så långt i ‘att lyda GUd’ att de korsfäste Gud själv – den ultimata ironin.
    – Jesus dog i en syndares förhållande till Gud. Korset demonstrerar syndens konsekvenser, hur Gud är involverad i sin skapelses död – han dödade inte Jesus utan ‘lät honom gå’. (Mat 27:46) precis som han kommer låta alla ‘syndare’ gå i slutet av världens historia. Dvs. Gud har aldrig sagt ‘älska mig annars dödar jag dig’!
    – utan att blod utges ges ingen förlåtelse. (heb 9:22). Gillar den engelska versionen bättre – ”without the shedding of blood there is no REMISSION of sin”. Dvs. utan att Jesus dog för världens tillkortakommande och sjukdom så kunde inte världens cancer (synd) gå i ‘remission'(tillbakabildning). Genom att uppenbara Guds karaktär så fullkomligt så kan världens sjukdom (synd = otro, att inte lita på Gud vilket leder till att du vänder ryggen till doktorn som kan hela dig och du dör) börja behandlas (du litar på Gud = kärnan i rättfärdighet) och du är villig att ‘lägga dig under operationskniven’ för att få ett nytt hjärta och en ny ande.

    Som sagt, det är ett stort tema, men otroligt välsignande att studera.
    Mvh
    Christian

     
    • Johannes Axelsson

      3 november, 2012 at 16:20

      Håller just nu på att (för andra gången) lyssna igenom serien som du länkade till, och jag kan också rekommendera den! 😀

      Det var intressanta poänger som du delade med dig av. Kommer definitivt att återkomma till detta tema fler gånger. Till exempel i fortsättningen av Liknelsen om datateknikern.

       
  2. Thomas Olsson

    3 november, 2012 at 15:26

    Den juridiska grunden tycker jag är klar. Guds helighet och rättfärdighet kräver att synden får sitt rättmätiga straff: döden. Men Guds barmhärtighet hindrar honom samtidigt att döda oss syndare. Syndaren med sin synd kan inte samtidigt ta emot både ett rättvist straff och barmhärtighet. Guds sätt att vara både rättvis och barmhärtig på samma gång är att Kristus särskiljer synden från syndaren. Synden, och dödsstraffet för den, tar han själv på sig, medan vi syndare får ta emot barmhärtighet och förlåtelse. Detta är den juridiska grunden och samtidigt en genial lösning. Vem utom Gud kunde tänka ut något sådant?!

    ”På något vis fördes alltså vår synd över till Jesus, som dog med synderna i sig. Våra synder “dog” och begravdes med honom! Där har vi det!

    Var det ens ett svar på frågan?

    Nej, kanske inte. Nu blev det en sån där predikan som jag talade om i början, en som innehåller många poänger men som inte nådde riktigt ända fram. Det gick väl ganska bra tills jag sa det där med “på något vis”. Frågan var ju hur?”

    Något ”tekniskt” svar på frågan ”hur det gick till” lär vi inte få här i livet. Vi skulle förmodligen inte kunna fatta det, och under alla omständigheter behöver vi inte veta det heller, för tillfället. Det finns ju mycket annat vi inte heller kan begripa. Jämför t.ex. med vad som sägs i Pred. 8:17 att ”alla Guds verk är sådana att människan inte förmår fatta vad som sker under solen. Ty hur mycket människan än bemödar sig med att utforska det, förstår hon det ändå inte. Även om den vise säger sig förstå det, kan han ändå inte fatta det.”

    (Inom parentes sagt har jag funderat på, om inte Jesus redan i Getsemane vältrat över alla människors synder på sig själv. Det står i Luk. 22:44 att ”han hade kommit i svår ångest och bad allt ivrigare, och hans svett blev såsom blodsdroppar, som föllo ned på jorden.” Dödsångest i sig kan vara mycket svår, men den här beskrivningen kan tyda på, att tyngden av all mänsklighetens synd gjorde hans ångest än värre. Det är bara en tanke så ta den inte på allvar för jag vet inte säkert hur det egentligen förhöll sig.)

     
    • Johannes Axelsson

      3 november, 2012 at 16:15

      Jag tänker också i de banorna: att på något vis tankades all världens synd över på Jesus i Getsemane. För mig är gäller frågan just det där med ”på något vis”. Hur gick det till? 🙂

      När det gäller det juridiska så håller jag med om att det är tillräckligt klart, men det känns som det finns ett ytterligare djup där som min hjärna inte riktigt kan greppa, eller att det är en pusselbit som saknas.

      Jag tror det är dessa frågor som ”änglarna längtar efter att få blicka in i”.

       

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: