RSS

Utmaning: Saknas något i de tio budorden?

14 Okt

Jag började bloggserien om de tio budorden med att fråga om de kunde göras bättre. Jag tror att jag har demonstrerat med önskvärd tydlighet att de i alla fall inte är en samling godtyckliga regler, utan att det fanns goda anledningar till de budord som Gud gav. Min personliga slutsats är att jag helt håller med Jakob, som sa att Guds lag är perfekt (Jak 1:20). Jag skulle till och med kunna stämma in i psalmistens sång, om jag bara hade noter till den… 😀

Vad jag älskar din lag! Jag begrundar den dagen lång.
Ps 119:97 (psalm 119 är en enda lååång hyllning till lagen)

Men, jag vet ju att alla inte håller med om budordens fullkomlighet. Bland de förslag på förbättringar som lades fram när jag först förde detta på tal, handlade de flesta om vilka budord som ansågs onödiga och orimliga. Det verkade enbart gälla de fyra första buden – dem som handlar om vår relation till Laggivaren. Det kanske inte är så konstigt att den som inte tror på Gud, eller inte vill följa honom, tycker att dessa budord är onödiga och orimliga. Men om Gud finns och har skapat oss, så är det förstås rimligt att en relation till honom är precis vad vi behöver. Det är inte själviskt av Gud att säga att vi ska tillbe honom och ingen annan. Han vet vad vi mest av allt behöver och säger detta för att han älskar oss – han vill vårt bästa.

När det gäller de övriga sex buden (5-10) har jag inte hört så många invändningar, i alla fall verkar de inte anses onödiga. Det beror förstås på att dessa budord handlar om relationen till våra medmänniskor, och av det har vi alla erfarenhet.

Saknas något?

Så, istället för att fråga om det är något av de tio budorden som är onödigt eller orimligt, frågar jag istället om det är något som saknas? Finns det någon viktig punkt som Gud borde ha tagit med? Själv kan jag inte komma på något utan tycker att allt har täcks in av de tio budorden. Jag tänker alltså inte att de tio budorden är Guds tio i topp-lista över viktiga saker att tänka på, men att det finnas mer som inte står med. Jag menar att de faktiskt inkluderar allt (förutsatt att vi ”fördjupar” varje budords innebörd enligt en logisk riktning).

Om du kommer med ett nytt förslag, glöm inte att motivera varför du tycker att det borde stå med.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 14 oktober, 2012 i De tio budorden

 

3 svar till “Utmaning: Saknas något i de tio budorden?

  1. Janolof

    18 oktober, 2012 at 11:36

    Förbud mot slaveri och misshandel tex. 5:an borde kompletteras med respekt för dina barn och 10:an med att du skall inte ha begär till din nästas make också. Eller är det ägodelar man talar om i 10:an?

     
  2. Johnny Lilja

    18 oktober, 2012 at 15:21

    Bocka av mot brottsbalken! T.ex vårdslöshet, misshandel, hemfridsbrott etc. Motivation: dessa är viktigare för vår säkerhet än de första svartsjuka buden i budorden

     
  3. kris08

    19 oktober, 2012 at 10:27

    Förbud mot att missbruka sin ställning genom förtryck av slavar, kvinnor, barn, släktingar, andra folkslag, etc. etc.. Bibeln vimlar av patriarker och härskare som kommer undan med vad som helst i skydd av sin auktoritet.

     

Kommentera

