RSS

Av alla filmer om Jesus är denna helt klart min favorit

17 Sep

Bland alla filmer om Jesus har jag en klar favorit. Det är den enda filmen som kommer i närhet av den glade och kärleksfulle Jesus som jag tror på och följer.

Hela filmen (4 timmar och 18 minuter) kan ses nedan. Den heter kort och gott ”Matthew”. Här har jag valt att starta klippet i kapitel 8 (i Matteus-evangeliet). Det kan ta ett tag att starta filmen (ca 10 sekunder, vänta efter att det ser ut att frysa). Om det ändå inte fungerar kan man pröva att klicka här och se filmen direkt på YouTube.

 

 

Filmen följer Matteusevangeliet exakt ord för ord (baserat på översättningen NIV), vilket förstås måste ha inneburit en stor utmaning för filmskaparna. När man i vanliga fall skulle lagt in mer dialog som utfyllnad blir det ibland underligt tyst. Samtidigt har denna policy förstås medfört att filmen är väldigt trogen själva texten. Fastän den är från 1993 och kanske inte imponerar cinematografiskt, så är det än idag många som berörs just av hur Jesus porträtteras.

 

6 svar till “Av alla filmer om Jesus är denna helt klart min favorit

  1. filipthe1

    26 september, 2012 at 01:11

    Vad tycker du om Passion of the Christ…?

     
    • Johannes Axelsson

      26 september, 2012 at 01:14

      Man får inte lära känna Jesus lika bra som i min favoritversion, men jag tycker den är bra och mycket välgjord. Nu var det längesen jag såg den… dags att se den igen!😀

       
      • filipthe1

        26 september, 2012 at 13:09

        Det är sant! Men det är den enda filmen som lyfter fram Jesu kroppsliga och fysiska lidande… Det får mig iaf att inse lite mer hur tufft det måste ha varit för honom när han bad sin Fader om att få slippa… Att det verkligen var en uppoffring.. Sen när man lyfter på den andliga början också på det.. Då blir det mäktigt..
        (finns många bra lovsångsvideos där de har tagit scener ur den filmen.. Det blir på nåt sätt sjukt mäktigt då).

        Sen tycker jag att scenen när han bor hemma, och bygger på ett bord, trots att den är påhittad, faktiskt är väldigt härlig… Jag tror absolut att Jesus har den humorn och den glädjen..

        Och min favoritpunkt om något är att de faktiskt inte snackar engelska.. Utan latin och arameiska.. (rätt så konstruerat, men ändå bättre än engelska). Det ska de ha cred för!

         
  2. nisse

    26 september, 2012 at 22:44

    Finns ju många filmer, mer eller mindre efter grundberättelsen. Den film jag ofta går tillbaka till, och som visar den Jesus-gestalt jag söker mig till är ”The Bible – Jesus” (1999). Den öppnade en ny relation och tro till Jesus som jag inte hade tidigare. Detta är min upplevelse, men andra kan uppleva något annat…

     
  3. Mats

    31 mars, 2013 at 14:01

    Såg en film om Jesus för ca 15-20 år sedan. Jesus hade svart hår.
    Någon som vet vad den heter?

     
  4. jon

    1 april, 2013 at 10:05

    Kan rekommendera att se dokumentren om kristendomens historia på svt: http://www.svtplay.se/video/1129217/ Den ger ett bra perspektiv på hela fenomenet kristendom och hur den har kunnat bli så framgångsrik som den har blivit. Hur kristendomen har anpassat sig efter nya förhållanden, plockat upp influenser från andra religioner. Men den ger också en insikt om att dagens kristendom är något helt annat än den tidigaste kyrkan som ”Jerusalemgruppen” med Jacob och Petrus i spetsen förestod.

    6 mycket intressanta och lärorika timmar.

     

Kommentera

