RSS

”Du bereder för mig ett bord i mina ovänners åsyn…” :)

13 Sep

Jag trodde inte att jag skulle kunna vara med i år.

Förra året medverkade jag vid den årliga Välkomstmässan på Umeå Universitet. Där får stadens företag och föreningar möjlighet att visa upp sina olika verksamheter, och på så vis välkomnas nyanlända studenter som är på jakt efter något att engagera sig i. Jag var där några timmar förra året för att hjälpa till vid museets bord. (Med ”museet” menar jag Den förhistoriska världen som ligger på Västerslätt i Umeå.) Föreståndaren Mats Molén hade efterlyst folk som kunde vara med, och samtidigt varnat för att det kunde bli en del livliga diskussioner. Det var nog den bästa reklamen för mig! Jag älskar nämligen att diskutera dessa frågor! 😀

Det korta besöket på Välkomstmässan blev ännu roligare och intressantare än vad jag hade föreställt mig. Man kan säga att det satte bollen i rullning för mitt engagemang i skapelsefrågan. Kort därefter gav jag mig in i en pågående debatt i lokaltidningen. Jag skrev en insändare som sedan höll mig sysselsatt i en flera veckor lång diskussion bland kommentarerna (både under min insändare och under en senare insändare av Mats Molén). Under dessa nätdiskussioner lärde jag mig flera viktiga saker. Bland annat upptäckte jag att det inte alls var så svårt att finna svar på argumenten mot skapelsetro. Jag insåg också att missionsfältet Internet matchade mina förutsättningar. (T ex: Hur ska man annars kunna delta i diskussioner om man bor utanför stan och är småbarnspappa?) För att göra en lång historia kort var dessa nätdiskussioner upptakten till att jag sedan startade den här bloggen – och det är jag verkligen glad att jag gjorde!

Eftersom det var de där timmarna på fjolårets Välkomstmässa som satte igång det hela, var jag förstås sugen på att vara med i år igen. Det såg dock inte ut som det skulle finnas tid, och det var ingen annan som kunde heller. Därför anmälde museet aldrig sitt intresse att ha något bord vid mässan. När det var två dagar kvar öppnades dock en möjlighet för mig att vara med, men då fick vi beskedet att det tyvärr var försent. Jag bestämde mig för att åka dit i alla fall. Jag tog med en bunt med flygblad från creation.com, ett exemplar av tidningen Genesis (specialnumret), Moléns häfte Livets uppkomst, några flygblad om museet, samt ett litet fossil. Jag hoppades kunna dela bord med någon av stadens mer bibeltrogna kyrkor, eller bara ställa mig i ett hörn och se ut som en som tycker om att diskutera skapelsetro. 🙂

Jag kom fram mitt i rusningstiden – när alla studenter hade lunchpaus och extra många hade gått för att besöka mässan. Jag gick ett varv och letade efter någon plats, och upptäckte då ett tomt bord som stod lite i skymundan. Det var i ett rum dit inte så många hittade. Jag letade upp en funktionär för att fråga om det trots allt möjligen fanns en lite gnutta chans att jag eventuellt kunde få ta ett bord som var ledigt? ”Javisst! Inga problem!” När jag skulle visa vilket bord jag menade hade bordet plötsligt hunnit bli upptaget (antagligen var det någon som kom tillbaka efter en lunchpaus). Ajdå. Men nu när jag ändå redan höll på att störa funktionären kunde jag ju lika gärna fråga om ett annat tomt bord. Jag hade först inte tänkt fråga om det, eftersom det hade en lapp på sig med ett annan förenings namn. Dessutom låg det mitt i den stora huvudgatan där alla gick förbi, och det kändes lite fräckt att fråga om det, eftersläntrare som jag var. Till min stora glädje fick jag dock till svar att bordet var ledigt och att jag gärna fick ta det!

Jag gick dit, la upp materialet på bordet och klistrade upp ett litet A4-papper med texten Question evolution! – 15 questions for evolutionists. ”Hur ska det här gå?” tänkte jag. ”Är det för provokativt med den här skylten? På självaste Universitetet – evolutionismens högborg! Tänk om någon blir skitsur. *svälj* Fast man måste väl få ifrågasätta evolutionen… eller? På ett Universitet? Undrar hur lång tid det tar innan någon …” Jag hann inte ens tänka färdigt den tanken. 😀

I nästa inlägg ska jag berätta om själva reaktionerna och diskussionerna. Det var väldigt blandat.

 
12 kommentarer

Publicerat av på 13 september, 2012 i Intervjuer och personligt

 

12 svar till “”Du bereder för mig ett bord i mina ovänners åsyn…” :)

  1. LarsN

    21 september, 2012 at 08:44

    Om vi ska gå memory lanes vad beträffar VK debatten kan det kanske vara av intresse att även länka till ursprungsinlägget.
    http://www.vk.se/544868/absurt-lata-bokstavs-troende-visa-upp-sig
    Samt denna uppföljande replik:
    http://www.vk.se/547592/replikenvetenskap-ej-tro-oetiskt-sprida-desinformation

     
  2. Johnny Lilja

    21 september, 2012 at 09:48

    Välkommen hit till Uppsala i stället! Besök http://www.evolutionsmuseet.uu.se/!

     
  3. Thomas Olsson

    21 september, 2012 at 14:00

    Mats Moléns bok VÅRT URSPRUNG är mycket bra. Man bör läsa fjärde omarbetade upplagan. Har du läst den, Johannes?

    En annan mycket bra bok i det här sammanhanget är FALLET DARWIN av Phillip Johnson.

    Båda dessa böcker rekommenderas starkt…

     
    • Johannes Axelsson

      21 september, 2012 at 14:05

      Jag har den senast Vårt ursprung. Mycket bra! Har inte läst hela ännu, utan använder den mest som uppslagsbok. Uppskattar att det finns så gott om referenser.

       
    • Johnny Lilja

      22 september, 2012 at 11:39

      Jag fick tag i första upplagan på loppis. Gillade särskilt den totalt felaktiga bilden av T.rex. Annars är det svårt att hitta en bok med fler fel än just Molens.

       
      • Johannes Axelsson

        22 september, 2012 at 17:28

        Det är lätt att slänga ut sig att det finns många fel, men det verkar vara desto svårare att ge något exempel… 😉

         
  4. Filip Alven

    21 september, 2012 at 14:50

    Vad kul Johannes! Kan tänka mig att du blev ‘populär’ 🙂 Det är svårt att vända kappan mot vinden. Men du gör det rätta!

     
  5. kris08

    21 september, 2012 at 17:53

    Det där tomma bordet hade nog bokats av Flat Earth Society…

     
    • Jonathan Fryxelius

      24 september, 2012 at 03:21

      Eller så var det ett bord som redan när Johannes kom demonstrerade alla bevis för evolution…

       
  6. Theodor

    24 september, 2012 at 09:52

    Tummen upp för dig Johannes. Du är modig! Glädjande. Det var väl ungefär så David gick till väga för att möta Goliat! 🙂

     
    • Rolf Lampa

      24 september, 2012 at 18:43

      Theodor, nu skall vi inte överskatta evolutionen. Goliat skulle kanske ha blivit förolämpad! =)

      // Rolf Lampa

       
      • Rolf Lampa

        24 september, 2012 at 21:35

        Dvs, Goliat skulle kanske känt sig förolämpad av att bli jämförd med någonting så obetydligt som evolutionen.

         

Kommentera

