RSS

Hur dömer Gud alla som inte hört talas om honom?

08 Sep

Gud kräver inte trohet av dem som aldrig ens har hört talas om honom. Det skulle vara för mycket begärt. (Apropå frågan om det är för mycket begärt av Gud att vi inte har andra gudar.) De människorna kommer istället att dömas baserat på om de har visat medmänsklighet (vilket för övrigt behandlas i budord 5-10). Se till exempel vad Paulus skriver i Romarbrevet:

Alla som har syndat utan lag skall också gå under utan lag. Och alla som har syndat under lagen skall dömas genom lagen. Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan. – Rom 2:12-16

Det här med att lagen ska vara skriven i våra hjärtan, det är ett genomgående tema i hela Bibeln. I både gamla och nya testamentet betonas vikten av detta. (Se till exempel Jeremia 31:33, som Paulus citerade.) Vi behöver få våra tankar förvandlade! (Rom 12:2) Det kan vi inte åstadkomma genom egen ansträngning. Det är Guds Ande som står för denna gradvisa förvandling.

Tydligen kan Anden även tala till dem som inte ens har hört talas om Bibelns Gud. Det är bara genom Jesus vi kan blir räddade (Apg 4:12), men det betyder inte att alla som blir räddade har hört talas om Jesus. Det betyder helt enkelt att de ateister, buddhister, hinduer, muslimer, judar, etc, som kommer att vara med i himlen har blivit räddad på grund av vad Jesus gjort (och inte tack vare någon Buddha eller Mohammed). Vi kommer att dömas baserat på hur vi har tagit emot det lilla ljus vi har fått, och vad vi har gett för respons när Guds Ande har vädjat till oss. En del har fått väldigt mycket ljus av Gud, och många chanser att välja honom, men ändå sagt nej var enda gång.

Till exempel: Judarna på Jesus tid fick nog se mest ljus av alla. De fick till och med se Guds son! De hade alla anledningar att tro på honom. De kommer att dömas därefter. Jesus sa nämligen om de judiska städerna (som fått mycket ljus) jämfört med de icke-judiska (som fått lite ljus):

”Ve dig, Korasin! Ve dig, Betsaida! Ty om de underverk som har utförts hos er hade skett i Tyros och Sidon, så hade dessa städer för länge sedan omvänt sig i säck och aska. Men jag säger er: för Tyros och Sidon skall det bli lindrigare på domens dag än för er. Och du, Kafarnaum, skall du kanske bli upphöjt till himlen? Nej, du skall störtas ner i dödsriket. Ty om de underverk som har utförts i dig hade skett i Sodom, så hade staden stått kvar ännu i dag. Men jag säger er: för Sodoms land skall det bli lindrigare på domens dag än för dig.” – Matt 11:21-24

Du som läser detta, tycker du att du har fått tillräckligt med ljus för att tro på Gud? Om ditt svar är nej hoppas jag att du villigt tar emot mer ljus och aktivt söker fler svar. Detta sökande är ditt eget ansvar. Det kan inte läggas över på någon annan.

Om ditt svar är ja, du har fått tillräckligt med ljus: Grattis! Ditt ansvar är att agera därefter och sprida ljuset till dina medmänniskor.

Se även:
Många förvånade i himlen
Hesekiel 18: Domaren dömer rättvist

Annonser
 
4 kommentarer

Publicerat av på 8 september, 2012 i Bilden av Gud, Evangeliet

 

4 svar till “Hur dömer Gud alla som inte hört talas om honom?

  1. Sara N Emanuel Eripau

    17 september, 2012 at 13:23

    Hej Johannes! Man kan inte undgå att läsa dinna kommentare ibland. 🙂

    Jag ställde några frågor för fyra-fem år sedan till en lärare på Dragonskolan.
    Frågan löd ”Vad tror du på?” ”Tror du på någon Gud?” Svaret var, om jag kom ihåg det rätt, att hon kom fram till att det inte fanns någon Gud och att Gud skulle vara elak och/eller ”grym” om han lät dem som inte hade fått höra talas om Jesus ”gå under”.

    Jag ställer mig lite frågandes till din text som du skrivit:
    Kommer verkligen de som inte tagit emot Jesus in i himlen? Jag tror att även fast människor inte fått tag på namnet Jesus – Så har de ”lagen i sitt hjärta”, de har ett samvete.

    Dessutom, så har vi kristna ett uppdrag som vi har blivit kallade till att predika och berätta om Jesus ända till ”jorden yttersta gräns” – Om Jesus säger att vi ska ”gå ut och göra alla folk till lärjungar”, så tror jag på det.

    Annars behöver väl inte vi predika ”Guds ord” om de blir frälsta ändå, utifrån att Gud ser ”hur gott människor har levt” – Bara en tanke du kan få fundera på!

    Det som kommer ”fälla” människor på domensdag är att man inte lydit Gud och hans bud – Att man inte tagit emot Jesus som sin Herre och frälsare!

    Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.
    Joh 3:17 Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom.
    Joh 3:18 Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.

    Om vi tror att detta är en av de GRUNDERNA för vår tro, då behöver vi kristna SE ALLVARLIGT på detta budskap – Människor går förlorade om de inte får tag på Jesus (Gud) och inte följer Guds bud.

    1Jh 5:3 Detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud. Och hans bud är inte tunga.

    1Jh 3:7 Kära barn, låt ingen föra er vilse. Den som gör det rätta är rättfärdig liksom han är rättfärdig.
    1Jh 3:8 Den som gör synd är av djävulen, ty djävulen har syndat ända från begynnelsen. Och Guds Son uppenbarades för att han skulle göra slut på djävulens gärningar.

    Frid
    Broder Emanuel Paulsson

     
    • Filip Larsson

      18 september, 2012 at 13:11

      Hej! Jag kan bara svara för mig själv egentligen.. Men jag tvivlar inte ett dugg på att även Johannes tror att det är tron och bekännelsen att Jesus är Herre som frälser. Alla som har hört talas om namnet Jesus och förnekar det, de väljer bort nådens gåva, och går förlorade.. tyvärr… Men Inlägget ovan handlar ju om alla dem som aldrig får höra evangelium. Muslimen i Iran som aldrig ens kommer i kontakt med kristendomen förutom i skolan där de lär sig att kristna är onda.. Buddhisten i Kina, som sedan barnsben blivit satt i ett tempel, och blivit fostrad till munk, och aldrig fått namnet Jesus predikat för sig.. De som aldrig har fått höra evangelium. En god Gud skulle aldrig neka dem evigt liv för att de aldrig har tagit emot Jesus.. De visste ju inte vem han var, right?
      Alltså borde Gud i stället döma dem efter vad de har gjort med ”det lilla ljus de har fått”.
      Och det är det som Johannes försöker visa på i ovanstående inlägg (förutsatt att jag har förstått honom rätt).

       
  2. BjorkBloggen

    18 september, 2012 at 08:59

    Reblogged this on Bjorkbloggen.

     
  3. kris08

    18 september, 2012 at 16:20

    ”Ty om de underverk som har utförts i dig hade skett i Sodom, så hade staden stått kvar ännu i dag. Men jag säger er: för Sodoms land skall det bli lindrigare på domens dag än för dig.”

    Nån som kan förklara skillnaden mellan att visa ljus och hota med fackla?

     

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s