RSS

Sanningen om Messias irriterade många

20 Aug

Efter att Jesus hade skapat mat åt flera tusen personer vid Genesarets sjö, var det många som accepterade honom som Messias, eller ”Kristus” som det heter på grekiska. Båda orden betyder ”den smorde” och är alltså vad som åsyftades med ”judarnas konung” som Pilatus skrev på skylten.

Felaktiga uppfattningar om Messias

Att de accepterade honom som Messias är ett grovt understatement. De tänkte till och med tvinga honom till det tronen med våld:

Jesus, som förstod att de tänkte tvinga honom med sig för att göra honom till kung, drog sig undan… – Joh 6:15

Jesus var uppenbarligen inte nöjd med det arrangemanget. Han förnekade inte att han var Messias, men det fanns ett problem: Judarna hade en helt felaktig bild av vad Messias hade kommit för att göra. De hade tolkat profetiorna fel, för de hade tolkat dem ur ett mänskligt och själviskt perspektiv. De trodde att Messias skulle leda arméer i seger och befria dem från romarna. De längtade efter att denne kung skulle återupprätta Israel och göra det till ett ännu ståtligare och mer imponerande rike än i fornstora dar. När de såg att Jesus kunde skapa mat och bota sjuka, passade det perfekt med deras tolkning. De tänkte att Jesus kunde använda sina förmågor till att ge arméerna mat. Han kunde ju till och med bota skadade soldater!

Men Jesus rike hörde inte till denna världen (Joh 18:36). Han hade inte kommit för att befria dem från Caesar, utan från syndens slaveri! Tyvärr var de mer intresserade av materiell framgång än av att låta sina hjärtan förvandlas. Om Jesus själv hade varit ute efter världslig framgång så hade detta varit en bättre chans än någon kunde få. Men det var han alltså inte. Han ville inte heller ge sitt tigande samtycke till denna felaktiga tolkning av Messias uppdrag. Det enda raka var att klargöra detta i en presskonferens. Han visste att många skulle bli besvikna, och till och med upprörda. Men det måste ändå sägas.

Presskonferens

Man kan följa hela denna presskonferens ord för ord i Joh 6:22-66. För att sammanfatta det hela: Jesus förklarar vad människorna verkligen behöver mer än något annat, men de är inte intresserade av det. Så här slutar det:

Många av hans lärjungar som hörde honom tala sade: ”Det är outhärdligt, det han säger. Vem står ut med att höra på honom?” Jesus, som [var medveten om] att lärjungarna förargade sig över hans ord, sade till dem: ”Får det här er att vackla? Hur blir det då om ni får se Människosonen stiga upp dit där han var förut?” … Då drog sig många av hans lärjungar tillbaka och ville inte längre följa med honom.Joh 6:60-62, 66

Ur ett mänskligt perspektiv var detta en katastrofalt misslyckad presskonferens. Den som blev mest besviken, irriterad och förolämpad av Jesus agerande var förmodligen Judas. Han hade hoppats att Jesus skulle ta vara på detta gyllene tillfälle, men istället begick han politiska självmord genom att säga helt fel saker.

Två viktiga poänger:

  • Om Jesus bara hade varit en helt vanlig människa som var ute efter ära och berömmelse, skulle han inte ha backat när folk ville göra honom till kung. Om han styrdes av mänskliga motiv skulle han inte ha ”skrämt bort” sina efterföljare på detta sätt.
  • Ibland måste sanningen fram, även om den irriterar folk.
Annonser
 
2 kommentarer

Publicerat av på 20 augusti, 2012 i Jesus

 

Etiketter: ,

2 svar till “Sanningen om Messias irriterade många

  1. silver price

    8 september, 2012 at 11:54

    Överensstämmelsen mellan de gammaltestamentliga profetiorna och nya testamentets berättelser om Jesus kan användas, och har i kristen tradition ofta använts som legitimation av tron på Jesus som Messias. En sådan argumentation är dock långt ifrån invändningsfri. Redan inom evangelierna är det tydligt att de flesta av Jesu samtida judiska lärde ansåg att Messias (på grekiska Kristus) vid tidens fullbordan skulle upprätta kung Davids rike. Den tolkning av messiasrollen som Jesus enligt evangelierna företrädde, nämligen en lidande Messias vars rike inte är av denna världen, d.v.s utan politiska anspråk (Joh 18:36), tycks i samtiden ha varit avvikande och en korsfäst Messias snarast en självmotsägelse (jfr. 1 Kor 1:23-25). Det är alltså inte en förutsättningslös läsningen av Gamla testamentets profetior som leder till tron på Jesus såsom Messias, utan istället är det den kristna läsarens tro (förförståelse) som gör det möjligt för henne, att i de gammaltestamentliga texterna se (eller läsa in om man så vill) förutsägelser om Jesus (jfr 2 Kor 3:14-16). Många av Jesu samtida avvisade honom som Messias, andra lät sig övertygas (Apg 17:11-12). Båda sidor fann stöd för sin uppfattning i den hebreiska bibelns texter.

     

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s