RSS

Newtonbloggens första lag

11 Jul

Jag har tidigare redogjort för Newtonbloggens tredje lag: ”Mot varje argument svarar ett lika stort och motsatt riktat motargument.” Den hade vissa likheter med Newtons tredje rörelselag, som kan formuleras så här: ”Mot varje kraft svarar en lika stor och motsatt riktad motkraft.” Jag tänkte nu presentera Newtonbloggens första lag, men för att man lättare ska se kopplingen vill jag först bara citera och förklara Newtons första lag:

Newtons första lag
En kropp förblir i vila eller i likformig rörelse så länge inga yttre krafter verkar på kroppen.

Vad denna lag säger är att ett föremål som rör sig åt ett visst håll med en viss hastighet kommer att fortsätta med det för alltid, om inget annat påverkar och alltså ändrar hastigheten eller riktningen.

Exempel 1: När en bil väl har fått upp farten skulle den kunna rulla (utan att gasa) med samma fart hur länge som helst, om det inte vore för friktionskrafterna som bromsar upp den (t ex luftmotsånd, friktion mellan däck och väg, friktion mellan hjul och hjulaxel).

Exempel 2: När en rymdraket väl har lämnat det område där Jordens dragningskraft är som starkast kan man slå av motorerna och glida hur långt som helst, med samma hastighet som när motorerna var igång. Det finns nämligen inget luftmotstånd eller någon annan friktion som kan bromsa upp den. Den kan dock påverkas av olika himlakroppars gravitation och på så vis ändra riktning och hastighet.

Newtons första lag brukar även kallas tröghetslagen. Tröghet kan definieras som motstånd mot rörelseförändring. Det illustreras bäst med en inbromsning. Det går inte att bromsa in hur snabbt som helst på grund av att det föremål som rör sig (t ex en bil) inte ”vill” sluta röra sig åt det håll dit den var på väg. Om man vill känna på hur ”trög” man är kan man försöka springa i full fart runt ett hörn utan att sakta in eller komma längre bort från väggen.

Okej, det var en kort genomgång av Newtons första lag. Det är nu dags att presentera:

Newtonbloggens första lag
En individs åsikter och uppfattningar förblir oförändrade så länge individen inte möter några nya argument.

Jag tror att alla som är med och argumenterar och kommenterar här har upplevt detta och kan bekräfta att denna lag stämmer. Innan man kom hit, eller innan man i något annat sammanhang började diskutera de här frågorna, hade man åsikter och förutfattade meningar om ”motståndarlaget”. Genom alla diskussioner har vi dock fått en ny bild av varandra. Evolutionstroende har fått en annan bild av skapelsetroende samtidigt som skapelsetroende har fått en annan bild av evolutionstroende. Folk från båda sidor har trott att motståndarna inte skulle ha några vettiga argument för sin sak, men har blivit förvånade över att det alltid verkar finnas motargument (se Newtonbloggens tredje lag). Våra åsikter om varandra har alltså förändrats.

Vi har också upplevt hur våra uppfattningar om själva sakfrågorna har förändrats.

  • En del har börjat närma sig ”motståndarsidan” och funderar rent av på att byta lag – vilket verkligen inte är helt lätt! Det krävs mycket mod och integritet för att göra något sådant. Man kan säga att vi alla uppvisar ”tröghet” – motstånd mot åsiktsförändring.
  • Andra har istället fått sina tidigare åsikter och uppfattningar bekräftade, och vuxit sig starkare i den egna övertygelsen på grund av nya argument som man upptäckt eller fått del av från andra.

Men oavsett i vilken riktning vi har rört oss så har vi i alla fall rört på oss. Det skulle aldrig ha hänt om vi inte hade deltagit i diskussionen – om vi aldrig hade tänkt! Genom att utmana och pröva våra egna argument gör vi alla en åsiktsresa, istället för att bara befinna oss i intellektuell vila.

 
 

Etiketter:

9 svar till “Newtonbloggens första lag

  1. Mattias

    12 juli, 2012 at 22:26

    Jag ser fortfarande inte att du argumenterat särdeles väl? Du har påstått en hel del angående olika vetenskapliga teorier dock uteblir dina svar som regel när dina kommentatorer försöker påvisa att du försökt argumentera utifrån okunskap eller missuppfattning angående ämnet. Det känns inte riktigt som ett öppet sinne som är villigt att testa sina åsikter?

     
    • MrArboc

      12 juli, 2012 at 22:29

      Jag får tvärtom ofta känslan av att Johannes inte ens läser alla kommentarer.

       
    • Johannes Axelsson

      13 juli, 2012 at 00:39

      Hej chefen (Mattias)! Jag undrar i all ödmjukhet vad jag nu har missat att svara på? Jag tvivlar inte på att det är en hel del. Jag gör mitt bästa för att göra dig glad men det känns som att det aldrig är bra nog. Jag känner att jag inte hinner med alla mina arbetsuppgifter och jag börjar bli orolig för att jag snart kommer att bli uppsagd från min bloggtjänst.

      Det vore jättesnällt om du kunde ge mig en ny uppdaterad lista över allt som jag har kvar att svara på? Helst med länkar till frågorna i fråga. Det skulle även underlätta om jag kunde få tydliga deadlines för när jag senast ska ha svarat på de olika frågorna så att jag vet hur långt tid jag har på mig. Jag skulle även uppskatta tydligare feedback från dig efter varje inlägg så att jag vet vad jag behöver förbättra.

      Förresten, när är det dags för vårt lönesamtal?😉

       
  2. Mattias

    13 juli, 2012 at 01:02

    Istället för detta fåniga svar hade du kunnat kommentera någon av de frågor som fler än mig väntar svar på.

    Några exempel:
    * Vilka vetenskapliga framgångar har uppnåtts med Baraminologi, länkar till peer-reviewed papers?
    https://newtonbloggen.wordpress.com/2012/05/09/kvack-sa-mycket/

    * Hur bevisar du din gud med det kosmologiska argumentet?
    https://webcache.googleusercontent.com/search?hl=sv&biw=1391&bih=764&sclient=psy-ab&q=cache%3Anewtonbloggen.wordpress.com%2Fcategory%2Fbibelns-trovardighet%2F&oq=cache%3Anewtonbloggen.wordpress.com%2Fcategory%2Fbibelns-trovardighet%2F&gs_l=hp.3…1336.9388.0.9771.12.12.0.0.0.0.85.525.9.9.0…0.3.-0QKf_WiCnI&pbx=1

    * Nonfictions fråga ang. mänskliga gener som kodar för äggula och varför det finns blinda djur som fortfarande har ögon och tandlösa djur som fortfarande har trasiga kopior av gener som kodar för produktion av tandemalj?
    https://newtonbloggen.wordpress.com/2012/05/12/varfor-skapades-inte-adam-och-eva-ur-intet/

     
  3. Peter Lundin (@3ntangled)

    13 juli, 2012 at 14:56

    Några kommentarer;

    ”Newtonbloggens tredje lag”. Den verkar vara mer eller mindre bekräftad om vi tittar här på bloggen. Dock ska vi komma ihåg att det inte innebär att alla argument är bra eller ens är korrekta.

    Från skapelsetroende ser vi ofta logiska felslut och cirkelargument när det gäller sakfrågorna.

    Några exempel:

    Utgångsläget för en skapelsetroende är att bibeln och i synnerhet skapelseberättelsen är sann. Den slutsatsen anförs oftast som en premiss. Några evidens för detta kan de dock inte presentera och därför håller inte heller argumentet.

    Evolutionsteorin är en naturvetenskaplig teori och bör därför behandlas som en sådan. Att anföra designhypoteser som ej går att bekräfta eller vederlägga ger inget förklaringsvärde och kan således inte användas i syfte att försöka falsifiera delar/hela evolutionsteorin.

    Om naturvetenskapen inte kan förklara något innebär det inte att skapelseberättelsen är sann. Det innebär endast att vi med dagens metoder inte kan förklara något,

    Ett klassiskt cirkelargument : Antag att Gud finns. Någon måste ha skapat alla livsformer, eftersom det är osannolikt att de skapat sig själva, vilket då måste vara Gud. Alltså finns Gud.

    Självklart finns det ett inbyggt motstånd mot att ändra sig. Om skapelsetroende kunde ta till sig exemplen ovan och reflektera över sin ståndpunkt så är de på god väg att inse det ologiska.

     
  4. Johnny Lilja

    13 juli, 2012 at 15:29

    He, he! Jag håller inte med dig i mycket Johannes, men du har en skön stil!🙂

     
  5. nisse

    13 juli, 2012 at 21:51

    Nog kan dialog göra skillnad. För min del får jag mer och mer bekräftat att jag vågar erkänna min okunskap inför det övermäktiga och säga – jag vet faktiskt inte… Därmed kan resan kännas ännu mer härlig, att i konstant hastighet glida fram och bara njuta och förundras av att fantastiskt man ser🙂

     
    • nisse

      14 juli, 2012 at 10:50

      Ett tillägg – jag hoppas ni förstår ”språket” med andens vind man ”glider” fram i, och den insikt den ger på resan. Men det man ser är inte bara gott, ”The Lost Billion” håller oss sysselsatta.

       

Kommentera

