RSS

Vad Jesus inte visste

05 Maj

I kommentarerna till gårdagens inlägg (Vad säger Jesus om världens ålder) väcktes en intressant fråga av Mattias Larsson:

Dessutom finns det ju klara indikationer på att Jesus åtminstone i sin jordiska inkarnation inte hade full kännedom om samma saker som Gud:

”Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.” (Matt 24:36, och typ samma sak i Mark 13:32)

Jag tror att när Sonen (aka Ordet; Joh 1:1-3) blev människan Jesus var han inte längre allsmäktig eller allvetande. Han kunde inte längre minnas vem han var eller vad han hade gjort tidigare. Allt detta fick han lära sig på nytt. När Gud blev människa deltog han i världen på samma villkor som alla andra människor. Detta var en förutsättning för att han skulle kunna rädda oss (Heb 2:9, 17-18). Han var fortfarande Gud (Joh 8:58), men utan egen gudomlig kraft (Fil 2:6-7). Han hade dock tillgång till den eftersom han fick den av Fadern, och samma möjlighet erbjuds alla människor. Vi kan nämligen också få kraft att göra det som Jesus gjorde – till och med ”ännu större” gärningar (Joh 14:12). Alltså handlade inte Jesus av egen kraft och han talade inte med egna ord:

”De ord jag säger er, dem talar jag inte av mig själv; Fadern är i mig och utför sina gärningar.” (Joh 14:10)

Det betyder att allt Jesus visste var sådant han antingen hade lärt sig på vanligt vis eller fått uppenbarat för sig – precis som för oss. Det betyder också att Jesus som barn måste ha blivit undervisad om de ord som han själv en gång hade talat till israeliterna! Men han undervisades inte bara av sin mor utan också av sin Far. För allt annat som Jesus behövde veta för sin tjänst här här i världen uppenbarade Fadern för honom.

Men en del saker behövde han inte veta. Det kanske bara skulle ha varit en börda att veta allt, eftersom han ändå inte kunde berätta allt. Fadern hade till exempel inte talat om för Jesus när hans andra ankomst skulle äga rum, och han hade ändå inte kunnat avslöja det för lärjungarna. När det gäller den frågan är vi människor uppenbarligen på en need-not-to-know basis.

Ibland är det bra att inte känna till hemligheter. Då slipper man till exempel hålla på att motivera varför man inte  kan berätta det. Det är lättare att säga ”jag vet inte”. Om Jesus hade sagt ”jag vet när det är men jag tänker inte säga inte” hade nog lärjungarna haft svårt att släppa det. Nu kunde han ärligt säga att han inte visste:

”Det är inte er sak att veta vilka tider och stunder Fadern i sin makt har fastställt.” (Apg 1:7)

Ovanstående säger Jesus precis innan han skulle lyftas upp i höjden och försvinna bakom molnen. Det var som svar på frågan: ”Herre, är tiden nu inne då du skall återupprätta Israel som kungarike?”. (De hade ännu inte fattat att hans rike inte var av den här världen.) Kanske var det taktiskt av Jesus att säga detta när lärjungarna inte hade möjlighet att drilla honom med fler frågor. 😀

Jesus inställning till vad han inte visste är förresten ett vittnesbörd för oss. Jesus, som själv var Gud och alltså hade rätt att få veta allt, hade tydligen inga problem med att det fanns saker som Fadern inte uppenbarade för honom där och då. Då kan ju inte vi som enbart är människor förvänta oss att Gud nu på en gång ska ge oss svar på allt vi vill veta. Det finns däremot väldigt mycket som Gud redan har uppenbarat för oss. Naturen och Bibeln – där kan vi börja vårt sökande efter svar på livets gåtor. Men det är bara början!

”Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig.” (1 Kor 13:12)

B.I.B.L.E. = Basic Instructions Before Leaving Earth

Annonser
 
9 kommentarer

Publicerat av på 5 maj, 2012 i Bilden av Gud, Jesus

 

Etiketter: ,

9 svar till “Vad Jesus inte visste

  1. trumlabbe

    6 maj, 2012 at 08:58

    ” Han kunde inte längre minnas vem han var eller vad han hade gjort tidigare. Allt detta fick han lära sig på nytt”.
    Den tanken håller jag mig skeptisk till, eftersom han dog vid ca 33 års ålder. Om han hade ett liv som vilken människa som helst, så hade han ju inte tid att filosofera ut ALLT om sig själv fram till 30 års ålder, då han började sin mirakeltjänst.
    Och tänker man på uttalandet ”innan Abraham fanns JAG ÄR” så är han otroligt medveten om vem han är. Detta tror jag är lite för mycket information att hantera för en vanlig mänsklig svensson.

     
    • Filip Larsson

      6 maj, 2012 at 15:33

      Han var ju ingen vanlig Svensson.. Själva grejen är att han blev en människa, då kunde han alltså inte vara allvetande som Herren själv. Att säga att en människa kan veta allt är ju att förminska Gud nåt fruktansvärt.. Men trots att han blev en människa så fick han uppenbarat för sig allt vad han skulle veta och säga.
      Gud berättade det för honom, och då var det ju inte han som själv skulle filosofera ut det.

       
      • Johannes Axelsson

        6 maj, 2012 at 17:03

        Instämmer med föregående talare (Filip). Det fanns gott om möjligheter för Jesus att redan i tidig ålder få veta vem han var. Det är tydligt att han visste det när han besökte templet vid 12 års ålder. Genom hela gamla testamentets tid hade människor mottagit uppenbarelser av Gud och varit ledda av Guds Ande till att förstå saker. Denna möjlighet fanns förstås också för Jesus, och den finns för oss idag.

         
  2. Jonathan

    6 maj, 2012 at 10:30

    ”Jag tror att när Sonen (aka Ordet; Joh 1:1-3) blev människan Jesus var han inte längre allsmäktig eller allvetande.”

    Jag vet inte om jag skulle uttrycka mig så. Visst är det sant att han fick lära sig saker: ”Och Jesus växte till i vishet, i ålder och välbehag inför Gud och människor.” (Luk 2:52) ”Fastän han var Son, lärde han sig lydnad genom sitt lidande.” (Heb 5:8)
    Ändå läser vi texter som ”I honom är vishetens och kunskapens alla skatter gömda.” (Kol 2:3) och ”Han behövde inte höra någon vittna om människan, ty av sig själv visste han vad som var i människan.” (Joh 2:25)
    Jag får bilden av att Jesus fortfarande var allvetande och allsmäktig, men valde att inte använda sig av sina gudomliga förmågor för att kunna ge oss ett fullkomligt exempel. Han ”utgav sig själv” och ”ödmjukade sig och blev lydig ända till döden” (Fil 2:7-8) Närsomhelst kunde han ha använt sin gudomliga kraft, men valde ständigt att göra sig beroende av sin Faders kraft. Annars skulle ju frestelsen att förvandla stenar till bröd knappast vara en frestelse för honom.
    MVH

     
    • Johannes Axelsson

      6 maj, 2012 at 17:20

      Att Jesus var 100 % människa (på samma villkor och med samma förutsättningar som oss) är lika viktig för vår räddning som att han är Gud. Han behövde bli en andra Adam. Om Jesus hade haft en fördel jämfört med andra människor hade Satan på grund av det kunnat hävda att det är omöjligt att följa Guds bud, för Jesus ”fuskade”. Men han hade samma begränsningar som sina ”medbröder” och hade tillgång till samma hjälp som vi har tillgång till idag.

      Men det var bara tillfälligt som han var ”lägre än änglarna”. Texten i Kol 2:3 talar om Jesus efter att han åter upphöjts och fått ”det namn som står över alla andra namn” (Fil 2:9). Medan han var här i världen hade han ingen egen makt, utan kunde bara be till Fadern: ”Tror du inte att om jag bad min fader skulle han genast skicka mer än tolv legioner änglar till min hjälp? (Matt 26:53).

      Att han ”visste vad som var i människan” (Joh 2:25) och att han hade insikt i vad andra människor tänkte och hade för avsikter, hade han också fått av Fadern.

       
      • Johannes Axelsson

        9 maj, 2012 at 08:22

        En till text i sammanhanget:
        ”Av mig själv kan jag inte göra något” (Joh 5:30)

         
  3. Thomas Schwartz

    6 maj, 2012 at 19:20

    ”B.I.B.L.E. = Basic Instructions Before Leaving Earth”

    Men den här akronymen är väll en dalig beskrivning av bibelns syfte..

     
  4. MrArboc

    6 maj, 2012 at 19:50

    Med inlägg som det här och resonerandet är det lätt att förstå varför vetenskap och kunskap är ett så främmande koncept för ung jords kreationister.

    Det är också ganska talande att Johannes faktiskt svarar på kommentarer med egna(?) tankar.

     

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s