RSS

Intervju med en skapelsetroende läkare (2)

25 Apr

Jag har tidigare intervjuat en läkare och två läkarstudenter för att ta reda på hur det går att förena skapelsetro med läkaryrket, samt för att få höra om de stött på några reaktioner på grund av denna kombination. Det gläder mig att höra att skapelsetroende läkare oftast möts med nyfikenhet, intresse och respekt. Och sett ur perspektivet att Skaparen finns är det ju snarare väldigt ironiskt om det blir reaktioner på det: Det är som om man bara skulle bli accepterad som bilmekaniker om man samtidigt tog avstånd från tanken att bilarna konstruerats av intelligenta människor.

Så här svarar läkaren MR på mina frågor:

Hur länge har du varit skapelsetroende? Har du alltid trott så? Har det varit stunder då du tvivlat?

Jag har alltid varit skapelsetroende. Av och till har jag funderat över om det finns andra möjligheter, men inte sett det som sannolikt.

När du gick läkarutbildningen, visste dina kurskamrater och lärare om att du var skapelsetroende, och hur reagerade de i så fall på det?

Det är väldigt stora klasser under läkarutbildningen och man har enbart kortvarigt fasta lärare. En del av kurskompisarna och lärarna fick kännedom om att jag inte var evolutionstroende. De uttryckte inte några djupare meningar angående detta.

En del föreläsare återkom flera gånger till att idiotförklara folk som inte tror på evolutionsteorin. Jag reagerade inte direkt över detta, eftersom jag har hört det mesta förr. Däremot upprörde kritiserandet många i kursen, som själva tror på evolutionen, eftersom alla har rätt att tro på det de själva vill.

Andra föreläsare var mer balanserade och uttryckte att ”det är nästan man blir troende när man ser hur allting fungerar”.

Känner dina nuvarande kollegor, chefer, patienter till din tro? Hur har de i så fall reagerat på det – alternativt hur tror du att de skulle reagera?

En del kollegor känner till att jag är kristen och inte tror på evolutionsteorin. En del kommer med smarta, uttänkta frågor för att starta spännande diskussioner.

Upplever du själv att det finns någon konflikt mellan din övertygelse och ditt arbete?

Etiska dilemman kommer alltid att uppstå, men med rådande arbetsuppgifter ser jag inga problem mellan min tro och mitt arbete. Att göra gott och att behandla alla människor lika är något jag eftersträvar.

Om du var på en anställningsintervju och blev ombedd att berätta om dig själv, skulle du då undvika att berätta om din tro?

Jag har berättat om min tro och att jag går i kyrkan på någon anställningsintervju. Det har inte varit några djupa teologiska diskussioner utan snarare fokus på hur jag fungerar på en arbetsplats och vilka erfarenheter jag har.

Tack för att du ställde upp i denna intervju! Jag önskar dig Guds välsignelse i ditt fortsatta arbete!

 

3 svar till “Intervju med en skapelsetroende läkare (2)

  1. kris08

    26 april, 2012 at 11:25

    Det sägs ju inget om varför läkaren avfärdar evolutionen så man får anta att det är de vanliga orsakerna: lathet, otrygghet och önsketänkande:

    Lathet – inte orka sätta sig in i bevisen
    Otrygghet – att vilja ha en styrd och ordnad värld utan ”slump”
    Önsketänkande – att vara Skapelsens krona och Guds avbild i stället för en simpel apsläkting

    Inget direkt hinder för arbetet, men kanske inga favoritegenskaper hos ens läkare…

     
  2. Andreas

    26 april, 2012 at 11:42

    ”Everyone has the right to believe in anything they want. And everyone else has the right to find it fucking ridiculous.” – Ricky Gervais

     
  3. MrArboc

    26 april, 2012 at 19:12

    Ja. Det finns läkare som är kreationister och fundamentalt troende… Till skillnad från lärare är det dock rätt så säkert att att läkaren skulle bli av med sin legitimation, få sparken och kastas i fängelse om h*n tig sina patienter till en präst för ”helande” i stället för att göra sitt jobb enligt beprövade vetenskap.

    Kanske inte omedelbart eftersom en del patienter kommer att vara lika fundamentalt troende och en betydligt större del har en auktoritetstro.

    Ganska illustrerande att kreationister satsar just på arbeten där personer är i beroendeställning till kreationisten. Läkare, lärare på en kristen skola…

     

Kommentera

